Superfood

Een ei is superfood

 

Een ei is met recht superfood te noemen. Het is een puur product zonder toevoeging, is koolhydraat-arm en suikervrij. Eieren zitten bomvol voedingsstoffen. Kijk maar eens naar het lijstje van goede ingrediënten hieronder.

 

Eiwitten en aminozuren

Eieren zijn uiteraard een bron van hoogwaardige eiwitten die proteïnen bevatten. De bouwstenen van deze eiwitten zitten ook in het ei, aminozuren. En een ei bevat zelfs alle negen essentiële aminozuren. Die heeft ons lichaam nodig voor het aanmaken en onderhouden van cellen. Bijvoorbeeld in het bloed, de huid, de spieren en de botten.

 

Choline

In eigeel zit choline een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam dat belangrijk is voor onze leverfunctie, stofwisseling en brein. Zelf maak je ook choline aan maar dit doe je in beperkte mate. Daarom heb je voeding nodig waarmee je dit aanvult.

 

Vitamines en mineralen

Ons lichaam heeft vitaminen nodig. Vitamine B2 is onmisbaar voor de stofwisseling in ons lichaam. Het helpt bij de verbranding van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dat zorgt ervoor dat we voldoende energie hebben. Vitamine D hebben we nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine E beschermt lichaamscellen en celwanden, bijvoorbeeld van je huid.
Eieren bevatten ook mineralen zoals ijzer, zink, fosfor, seleen en jodium. Ook die heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren.

 

Cholesterol

Het is een mythe dat een ei slecht is voor je cholesterol: ondanks dat er relatief veel cholesterol in eieren zit, is het wetenschappelijk aangetoond dat het maar voor een zeer minimale verhoging van cholesterol in het lichaam zorgt. Ook is er geen sterk verband tussen het eten van eieren en het krijgen van hart- en vaatziekten.

Lees meer over de cholesterol mythe.

 

Onverzadigde vetten

Vooral de hoeveelheid verzadigde vetten in voeding bepaalt het cholesterolgehalte in het bloed. Dat komt omdat in verzadigde vetten veel ‘slechte cholesterol’ (LDL) zit. Te veel LDL in je lichaam vergroot de kans op hart- en vaatziekten.
Eieren bevatten in vergelijking met andere bronnen van cholesterol heel weinig verzadigde vetten. Een ei bevat juist veel onverzadigde vetten, die helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.

 

Heb je trek gekregen? Zoek een lekker recept.