Eieren zijn gezond

Eieren zijn gezond!

 

Een ei is supergezond én erg lekker. Het is een puur product zonder toevoegingen, koolhydraatarm en suikervrij. Je wordt dus niet dik van eieren en bovendien zitten ze bomvol vitaminen en mineralen. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom eieren gezond zijn. Lees hieronder alles over de voedingswaarde van een ei.

 

Eiwitten en aminozuren

Eieren zijn een bron van eiwitten en bevatten maar liefst 18 verschillende aminozuren, waarvan er negen essentieel zijn. Deze negen aminozuren worden niet door het lichaam aangemaakt en moeten we daarom via voeding binnenkrijgen. Ons lichaam heeft die aminozuren nodig om hier zelf nieuwe eiwitten uit samen te stellen. Die eiwitten zijn belangrijk voor het aanmaken en onderhouden van cellen. Bijvoorbeeld in het bloed, de huid, de spieren en de botten.

 

Choline in eieren

Wat maakt een ei nog meer gezond? Niet alleen het eiwit, maar ook het eigeel. In eigeel zit namelijk choline, een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam die belangrijk is voor onze leverfunctie, stofwisseling en brein. Choline is een voedingsstof waarvan de meeste mensen niet eens weten dat die bestaat. Toch is het een ongelooflijk belangrijke stof en wordt het vaak vergeleken met de B-vitamines. Zelf maak je ook choline aan, maar dit doe je in beperkte mate. Daarom heb je voeding nodig waarmee je dit aanvult.

 

Vitamines en mineralen

Essentiële voedingsstoffen eierenIn eieren zitten ook veel vitamines, zoals vitamine B2, vitamine D en vitamine E. Vitamine B2 is onmisbaar voor de stofwisseling in ons lichaam. Het helpt bij de verbranding van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dat zorgt ervoor dat we voldoende energie hebben. Vitamine D hebben we nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine E beschermt lichaamscellen en celwanden, bijvoorbeeld van je huid. Eieren bevatten ook mineralen zoals ijzer, zink, fosfor, seleen en jodium. Ook die heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren.

 

De mythe over cholesterol

Goed nieuws voor alle eierliefhebbers! Eieren hebben geen effect op je cholesterolgehalte. Een groot ei bevat ongeveer 210 mg cholesterol, wat te vergelijken is met vele andere voedingsmiddelen zoals vlees, boter en verschillende soorten snacks. Voorheen werd gedacht dat het consumeren van cholesterol uit eieren het gehalte in het lichaam aanzienlijk verhoogden, wat het risico op hartaandoeningen verhoogt. Dit blijkt niet het geval. Ook is er geen verband tussen het eten van eieren en het krijgen van hart- en vaatziekten. Kortom, eet gerust een eitje. Lees meer over cholesterol in eieren.

 

Onverzadigde vetten

Vooral de hoeveelheid verzadigde vetten in voeding bepaalt het cholesterolgehalte in het bloed. In verzadigde vetten zit veel ‘slechte cholesterol’ (LDL). Te veel LDL in je lichaam vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Eieren bevatten weinig verzadigde vetten. Een ei bevat juist veel onverzadigde vetten, die helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.  

 

Heb je trek gekregen in zo’n gezond product? Bekijk hier ons zeer gevarieerde aanbod aan mooie eiergerechten.

Recepten met ei: