6 gezondheidsvoordelen van eieren

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken hóe gezond eieren zijn. Daarom hebben we zes gezondheidsvoordelen van eieren verzameld die je misschien nog niet kent.

1. Eieren zijn buitengewoon voedzaam

Eieren behoren tot de meest voedzame, natuurlijke producten die er zijn. Ze bevatten een beetje van bijna alle voedingsstoffen die we nodig hebben. Een gekookt ei bevat:

  • Vitamine A: 6% van de ADH.
  • Foliumzuur: 5% van de ADH.
  • Vitamine B5: 7% van de ADH.
  • Vitamine B12: 9% van de ADH.
  • Vitamine B2: 15% van de ADH.
  • Fosfor: 9% van de ADH.
  • Selenium: 22% van de ADH.

Daarnaast bevatten eieren aardige hoeveelheden vitamine D, vitamine E, vitamine K, vitamine B6, calcium en zink. Tevens bevat een ei 77 calorieën, 6 gram eiwit en 5 gram gezonde vetten.

2. Eieren verhogen het ‘goede’ cholesterol

Het is waar dat eieren cholesterol bevatten, maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat cholesterol in het dieet niet noodzakelijkerwijs cholesterol in het bloed verhoogt. De inname van onverzadigde vetten, uit een lekker gekookt eitje, zorgen voor een toename van HDL en daarmee verlaag je het risico op hart- en vaatziekte. HDL staat voor High Density Lipoprotein. Het wordt vaak het ‘goede’ cholesterol genoemd. HDL (high density lipoproteïne) zorgt ervoor dat cholesterol van het bloed in de lever komt. De lever zorgt er vervolgens voor dat het cholesterol wordt afgebroken en via de ontlasting het lichaam uitgaat. Hoe hoger het HDL-cholesterolgehalte, hoe beter de afvoer van overtollig cholesterol naar de lever. HDL beschermt het lichaam tegen hart- en vaatziekten en wordt daarom goede cholesterol genoemd (bron: Hartstichting).

3. Eieren bevatten een belangrijke voedingsstof: choline

Eieren bevatten choline. Dat is een voedingsstof waarvan veel mensen het bestaan niet weten. Het is een bijzonder belangrijke stof die vaak wordt vergeleken met de B-vitamines. Choline wordt gebruikt om celmembranen te bouwen en speelt een belangrijke rol bij de productie van signaalmoleculen in de hersenen. Een enkel ei is een uitstekende bron van choline, want het bevat maar liefst meer dan 100 mg van deze zeer belangrijke voedingsstof.

4. Eieren bevatten antioxidanten die grote voordelen hebben voor de gezondheid van de ogen

Een van de vervelende gevolgen van veroudering, is de vermindering van het gezichtsvermogen. Voedingsstoffen zoals luteïne en zeaxanthine helpen dit proces te verminderen. Deze krachtige antioxidanten helpen bij de opbouw van het netvlies. Studies tonen aan dat het eten van voldoende hoeveelheden van deze voedingsstoffen het risico op staar tegengaat. Richt je vizier daarom op een eitje!

5. Omega-3-eieren verlagen de triglyceriden

Triglyceriden zijn een vetsoort in je bloed. Nadat je hebt gegeten zet je lichaam de calorieën die je niet nodig hebt om in triglyceriden en worden opgeslagen in vetcellen om deze later als energie te gebruiken. Te weinig verbranding van calorieën kan zorgen voor een opeenstapeling van triglyceriden. Dit kan verhoogde triglyceridenwaarden in het bloed tot gevolg hebben en dat is een mogelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Zorg voor beweging en eet een ei! Studies tonen namelijk aan dat het consumeren van eieren een zeer effectieve manier is om triglyceriden in het bloed te verminderen.

6. Eieren zijn rijk aan eiwitten

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van het menselijk lichaam. Jouw voedingspatroon moet voldoende eiwitten bevatten. Hoe doe je dat? Eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten en bevatten alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen. Het eten van voldoende eiwitten helpt bij het verminderen van kilo’s en verhoogt de spiermassa. Tevens helpen ze de bloeddruk verlagen en maken ze de botten gezonder.

Geniet van een extra eitje per week: wij hebben hier verschillende recepten voor je klaarstaan!