fbpx
 
Triple sandwich Peru

Een ei is voedzamer dan je denkt

Een ei is (bijna) niet meer weg te denken uit ons voedingspatroon: verwerkt in maaltijden zoals pasta, quiches, sauzen en deegwaren. Ze zijn ideaal ter afwisseling van vlees, vis of vleesvervanger. Wat maakt het ei nou zo bijzonder?

Passen eieren dagelijks in ons voedingspatroon?

Eieren passen prima in een gezond dieet. Eieren zitten namelijk vol belangrijke mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer. Ze zijn daarnaast rijk aan eiwitten en bevatten de vitaminen A, B1, B2, B6, biotine, B12, D en E. Eieren zijn daarmee een van de weinige voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vitamine D! Ook mooi meegenomen: een ei bevat maar 90 kcal. Dat is minder dan 5% van de aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag.

Hoeveel eieren mag ik eten?

Een discussie die al decennialang wordt gevoerd: is een eitje per dag slecht voor je cholesterolgehalte? Het Voedingscentrum adviseert om twee tot drie eieren per week te eten. Voor vegetariërs ligt die grens op drie tot vier eieren in de week.

Eieren hebben een onterecht slechte reputatie en zouden bijdragen aan een te hoog cholesterol. Cholesterol is belangrijk voor je lichaam, het zorgt voor stevigheid van je cellen. Een te hoog cholesterol kan echter vernauwingen van je bloedvaten tot gevolg hebben. Gelukkig laat recent onderzoek onder 400.000 Chinezen zien dat deelnemers die gemiddeld één ei per dag aten minder risico liepen op hart- en vaatziekten. De beste manier om zelf een bijdrage te leven aan een stabiel cholesterolgehalte is door een gezond voedingspatroon aan te houden. Dat betekent dat je voedsel met veel verzadigde vetten als vet vlees en volvette zuivelproducten moet vermijden. Eieren zijn juist gezond! Lees hier meer over eieren en cholesterol.

Moet ik eigeel vermijden en alleen het wit van een ei eten?

In het wit van een ei zitten – in tegenstelling tot de eidooier – geen vetten en cholesterol. Tegelijkertijd bevatten eidooiers de meeste eiwitten, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Voedingsstoffen die je dus misloopt als je alleen het wit eet. Ons advies luidt daarom: lekker genieten van het hele ei!

Bevatten gekookte of gebakken eieren minder cholesterol dan rauwe eieren?

Het maakt voor het cholesterolgehalte van een ei niet uit of het gekookt, gebakken of rauw is. Wel krijg je natuurlijk meer cholesterol binnen wanneer je een omelet met room bereidt of spekjes door je roerei bakt. Dus wil je het cholesterolgehalte van je maaltijd relatief laag houden, ga dan voor bijvoorbeeld een gekookt eitje! Hier lees je hoe je het perfecte gekookte ei op je bord tovert.




Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/ovoned/public_html/wp-includes/functions.php on line 3786