wintersport en eieren

Eieren & wintersport: een sportieve combinatie!

Het wintersportseizoen is aangebroken! Het is verstandig jouw voedingspatroon aan te passen tijdens een actieve vakantie: op ski- of snowboardvakantie ben je de hele dag aan het sporten en verband je flink wat energie. Passen eieren in jouw ‘wintersport-dieet’? Bijvoorbeeld als snack op de piste, lunch op het zonneterras of diner in het knusse bergrestaurant of de vakantie-accommodatie?

Eén antwoord: jazeker! De eiwitbehoefte van sporters is groter dan van niet-sporters. Tijdens jouw wintersport is eiwit een essentiële voedingsstof die nodig is voor de opbouw van lichaamseigen eiwitten. De meeste (winter)sporters voegen daarom aan hun dagelijkse voedingspatroon extra eiwitten toe. Dit is nodig om de natuurlijke spierschade, als gevolg van intensieve inspanning, op microniveau te herstellen. Daarnaast zijn eieren een geweldige bron van vitamine B1, B2, B6 en B12. Eieren bevatten ook veel choline, een essentiële voedingsstof die soms door atleten wordt gebruikt om vermoeidheid in duursporten uit te stellen. Wij hebben drie wintersport-momenten uitgekozen om voor een eitje te kiezen!

1. Tijdens het ontbijt: een goede bodem

Tijdens jouw wintersportvakantie is het ontbijt misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Je wilt je goed voorbereiden op een volledige dag op de piste, maar hoe doe je dat? Een gekookt eitje, omelet of spiegelei is een smaakvol begin van de dag. Tip: dit roerei-recept heb je in een handomdraai gemaakt en geeft je kracht om de hele dag op de latten te staan.

2. Als snack op de piste

Gekookte eieren zijn bijzonder vullend en een goede bron van eiwitten. Sta je op de piste en is het restaurant nog een paar kilometers verderop? Zorg dan voor een lekkere en voedzame snack: neem een paar gekookte eieren mee. Zorg voor een snufje zout of – tip! – een beetje sambal en je hebt echt een lekkere snack. Vergeet de servetjes niet!

3. Dineren in (wintersport)stijl

Aan het einde van de dag – na het skiën, snowboarden of de après-ski – is een heerlijk diner een must. In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk vind je vaak klassieke streek- of nationale gerechten op de menukaart die eieren bevatten. Denk aan schnitzel: de paneerlaag is pas perfect krokant als de juiste hoeveelheid ei is toegevoegd aan het paneermeel. Ook de zoete, Oostenrijkse traktatie Kaiserschmarrn is een eiergerecht. Het lijkt misschien op een gewone pannenkoek, maar de Kaiserschmarrn is een stuk luchtiger door de stijfgeklopte eiwitten die op het laatste door het beslag worden gemengd. Rösti is een Zwitsers aardappelgerecht dat vaak wordt geserveerd met een gebakken eitje. Ook een echte Croûte au Fromage – een bekend kaasgerecht in Frankrijk en Zwitserland – is pas af wanneer je erbovenop ook nog een spiegelei serveert.

Lees hier meer over het dieet van een (top)sporter!