Online supermarkt Picnic komt met eigen eieren: ‘We verkopen de klant het ultieme verse ei’

Interview met Lianne Veen, category manager bij Picnic

Online supermarkt Picnic gaat eigen duurzame eieren leveren aan klanten. De eieren komen uit het Gelderse Ewijk. Als de klant het ziet zitten, wil het bedrijf meer eigen streekproducten in de digitale schappen aanbieden. De redactie van Altijd weer voor een Ei sprak met Lianne Veen, category manager bij Picnic.

Picnic brengt de eigen eieren deze week naar de digitale schappen. Lianne Veen: ‘Hoe minder schakels in de keten, hoe minder waarde er van het product verloren gaat. We kunnen eieren voor een bereikbare prijs aanbieden aan de klant, zonder dat de boer hier ‘last’ van heeft. Hij krijgt een eerlijke prijs voor zijn product. En natuulijk verkopen we de klant graag het ultieme verse ei.’

300.000 eieren per week

Elke week brengen de Picnic-bezorgers 300.000 eieren rond. ‘Dierenwelzijn en duurzaamheid vinden we erg belangrijk bij Picnic. Met deze lancering brengen we eieren naar het digitale schap die de drie sterren van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming en het duurzaamheidskeurmerk PlanetProof dragen.’

Rechtstreeks van de boer

De Picnic-kippen scharrelen rond op een boerderij in Ewijk. Binnenkort ook vlees, melk of aardappels die rechtstreeks van de boer komen? Veen: ‘Ons assortiment eieren is altijd al klein geweest, we hebben nooit de keuze uit 25 verschillende producten gehad. Dit was een relatief makkelijke, eerste stap. Maar we kijken natuurlijk ook welke andere producten lokaal, duurzamer of rechtstreeks van de boer aangeboden kunnen worden. We proberen keten voor keten te analyseren waar de kansen liggen: zowel voor de boer én de klant.’