Bruine en witte eieren

Wat zijn de 5 grootste fabels over eieren?

Over het bewaren, bereiden en eten van eieren bestaan veel misverstanden en onduidelijkheden. Eieren zijn slecht voor je cholesterol, eieren bewaar je buiten de koelkast en het zijn echte dikmakertjes: waar of niet waar? Wij hebben de 5 grootste fabels over eieren voor je ontrafeld.

1. Eieren zijn slecht voor je cholesterol

Een discussie die al decennialang wordt gevoerd: is een eitje per dag slecht voor je cholesterolgehalte? Eieren hebben een onterecht slechte reputatie en zouden bijdragen aan een te hoog cholesterol. Cholesterol is belangrijk voor je lichaam, het zorgt voor stevigheid van je cellen. Een te hoog cholesterol kan echter vernauwingen van je bloedvaten tot gevolg hebben. Gelukkig laat recent onderzoek onder 400.000 Chinezen zien dat deelnemers die gemiddeld één ei per dag aten minder risico liepen op hart- en vaatziekten.

Eieren bevatten in vergelijking met andere bronnen van cholesterol heel weinig verzadigde vetten. Een ei bevat juist veel onverzadigde vetten, die helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. De beste manier om zelf een bijdrage te leven aan een stabiel cholesterolgehalte is door een gezond voedingspatroon aan te houden. Dat betekent dat je voedsel met veel verzadigde vetten als vet vlees en volvette zuivelproducten moet vermijden. Eieren zijn juist gezond! Lees hier meer over eieren en cholesterol.

2. Eieren kun je het beste buiten de koelkast bewaren

Eieren bewaar je thuis het beste in de koelkast, ook al vind je de dozen met eieren in de winkel vaak buiten de koeling. De koude temperatuur houdt de eieren langer vers en remt de groei van schadelijke bacteriën. Ziekmakers als salmonella krijgen zo minder kans. Tip: Bewaar de eieren in de doos in plaats van in het plastic rekje in de deur van de koelkast. De eieren drogen zo minder snel uit. Lees meer over hoe je het beste eieren kunt bewaren.

Eieren in de koelkast

3. Een bruin ei is gezonder dan een wit ei

Sommige mensen denken dat bruine eieren gezonder zijn dan witte. Dit is niet waar. De kleur van de schaal heeft geen enkel effect op de kwaliteit van het ei. Wat de kip eet, kan wel invloed hebben op de kleur van die dooier en de smaak van het ei. ‘De eerste scharreleieren waren toevallig bruine eieren’, vertelt de eigenaar van het bedrijf Kipster – waar ze witte eieren verkopen – in het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. ‘We hadden in Nederland lang legbatterijkippen. Deze kippen legden witte eieren. Een simpele manier voor boeren destijds om hun biologische of scharreleieren te onderscheiden, was door bruine eieren te verkopen.’ Sinds 2012 zijn legbatterijen verboden en komen dan ook niet meer voor in ons land. Hoe ontstaat het kleurverschil? Dat is heel simpel. De kleur van het ei is afhankelijk van het kippenras dat het ei legt. Het verschil is het pigment in de eierschaal. Een kip met witte oorlellen – achter de snavel – legt witte eieren, een kip met rode lellen bruine. Lees hier meer over de verschillen tussen bruine en witte eieren.

4. Eigeel is ongezond

De eidooier, het eigeel, is juist het gezondste deel van het ei. De eidooier zit vol kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline en pantotheenzuur. Bovendien zitten eidooiers vol gezonde omega-3 vetzuren, luteïne en andere antioxidanten die je helpen bij de bescherming tegen ontstekingen in het lichaam. Lees hier over de vorming van de eierdooier.

eiwit en eigeel

5. Van eieren word je dik

Veel mensen noemen eieren ‘echte dikmakertjes’ en laten vaak het eigeel staan, om alleen het caloriearme eiwit op te eten. Toch is het gehele ei vitaminerijk, zoutarm en bevat geen suikers. Bovendien bevatten eieren weinig calorieën – zo’n 75 kilocalorieën per gekookt ei –  en zorgen ze voor een verzadigd gevoel. De gezonde vetten in de eidooier zorgen ervoor dat je vet verbrandende hormonen op het juiste niveau blijven. Het extra (gezonde) vet en de calorieën die in het ei zitten hebben zelfs zo’n hoge voedingsdichtheid dat ze de vetverbranding in het lichaam stimuleren. Kortom, een ei is superfood!

Nu we deze vijf fabels voor je hebben ontrafeld, heb je natuurlijk trek gekregen in een eitje. Hier hebben we een aantal heerlijke ei-recepten voor je verzameld!