Zijn eieren een goed alternatief voor vlees?

Als vegetariër moet je wellicht extra op je voedingsstoffen letten. Eiwitten, ijzer en vitamine B belanden op het bord van een vleeseter in de vorm van een biefstukje, kippendij of magere gehaktbal. Zaden, peulvruchten en noten zijn goede de vegetarische varianten. De redactie van ‘Altijd tijd voor een ei’ wilde weten: is een eitje een goed alternatief voor vlees

Jazeker, een ei is een goede toevoeging of alternatief in het dieet van een vegetariër of een vegetarische maaltijd.

Ei als vleesvervanger

Eieren en vlees staan in hetzelfde vak van de Schijf van Vijf en geven allebei eiwit, ijzer en vitamine A, B1 en B12. Een ei levert dus dezelfde voedingsstoffen als vlees en wordt daarom aangeraden als volwaardige vervanger van vlees. Het Voedingscentrum adviseert vegetariërs één tot twee extra eieren per week te eten.

Ei vs vlees

De Hippe Vegetariër heeft een vergelijking gemaakt tussen de voedingswaarden van 100 gram ei (1 ei = 66 gram) en 100 gram kip. Dat overzicht uit dit artikel hebben wij voor je op een rijtje gezet:

Een ei (100 gram)

  • Eiwit: 12 gram
  • IJzer: 2,3 milligram
  • Vitamine B1: 0,07 milligram
  • Vitamine B12: 1,43 microgram

Kip met vel (100 gram)

  • Eiwit: 26 gram
  • IJzer: 1,3 milligram
  • Vitamine B1: 0,06 milligram
  • Vitamine B12: 0,29 microgram

De algemene richtlijnen voor een goede vegetarische keuze van De Hippe Vegetariër zien er zo uit:

  • Eiwit: meer dan 12% van de energie / kcal
  • IJzer: meer dan 0,8 milligram per 100 gram
  • Vitamine B1: meer dan 0.06 microgram per 100 gram
  • En/of vitamine B12: 0.24 microgram per 100 gram

Dat betekent dat een eitje voldoende ijzer, vitamine B1 én vitamine B12 bevat. Een geschikte vegetarische keuze!

Inspiratie voor in de keuken

Eet je vanavond flexitarisch of vegetarisch? Neem dan eens een kijkje op onze receptenpagina!