fbpx
 

Boost je hersenen en geheugen met eieren

Jouw hersenen zijn het controlecentrum van je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je hart klopt, je longen werken en dat je kan bewegen, voelen en denken. Het is van levensbelang dat je jouw hersenen in topconditie houdt. Gezond eten speelt daar een grote rol bij en kan specifieke, mentale taken verbeteren, zoals jouw geheugen en concentratie. Wat dragen eieren bij aan de conditie van jouw hersenen?

Choline

Eieren zitten bomvol vitaminen en mineralen, in het bijzonder een zogenoemde halfvitamine: choline. Dit is een belangrijke stof die jouw hersenfunctie, leverfunctie en het hart- en vaatsysteem gezond houdt. Choline versterkt de hersenvliezen, draagt bij aan het behouden van de structuur en choline wordt gekoppeld aan een beter geheugen en mentale functie. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is niet vastgesteld, maar ligt voor volwassenen tussen de 400 en 500 mg. Zelf maken we in beperkte mate choline aan, dus het eten van eitjes helpt bij aanvullen hiervan: een ei bevat ongeveer 20 tot 25 procent van de minimale, aanbevolen dagelijkse inname.

Vitamine B

Naast choline draagt vitamine B bij aan een goede conditie van jouw hersenen. Het vertraagt de mentale achteruitgang van ouderen. Onderzoek wijst uit dat een tekort aan de vitamine B12 in verband wordt gebracht met depressie en deze vitamine reguleert tevens het suikergehalte in de hersenen. Onderzoek toont ook aan dat vitamine B11 belangrijk is voor het tegengaan van dementie. Een groot ei bevat:

  • Vitamine B12: 9% van de ADH
  • Vitamine B2: 15% van de ADH
  • Vitamine A: 6% van de ADH
  • Vitamine B5: 7% van de ADH
  • Selenium: 22% van de ADH

Boost je brein

Eitje dragen bij aan een goede hersenfunctie en -ontwikkeling en bevorderen jouw goede humeur. Nieuwsgierig naar de andere vitamines en mineralen die eitjes bevatten? Lees het hier!