Eieren en diabetes

Eieren en diabetes: geen extra risico op hart- en vaatziekten

Mensen met diabetes kunnen met een gerust hart tot twaalf eieren per week eten. Een nieuw onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Sydney, laat zien dat er geen verband is tussen het eten van eieren en extra risico op hart- en vaatziekten bij diabetespatiënten. Interessante conclusie: een gezond voedingspatroon met meer eieren dan nu wordt aangeraden, is geen probleem.

Het onderzoek, dat gepubliceerd is in het tijdschrift The American Journal of ClinicalNutrition, werd geleid door Dr. Nick Fuller en bestond uit twee delen. Het doel van het eerste deel was dat deelnemers hun gewicht op peil hielden in een voedingspatroon dat twaalf eieren per week bevatte óf twee of minder eieren per week. Na drie maanden vonden de onderzoekers geen indicatie van een verhoogd risico op hart- en vaatziekten bij de deelnemers.

Geen verschil in gewichtsverlies

In het tweede deel van het onderzoek gingen de deelnemers drie maanden op dieet om gewicht te verliezen, terwijl ze nog steeds twaalf of minder dan twee eieren per week aten. In de zes maanden daarna bleven de onderzoekers de deelnemers volgen, die ook in deze periode twaalf of minder dan twee eieren per week consumeerden. Over het gehele jaar dat het onderzoek liep, lieten de twee groepen geen verhoogd risico zien op hart- en vaatziekten. Daarnaast was hun gewichtsverlies gelijk, ongeacht de hoeveelheid eieren die ze aten. Het verschil in de consumptie van eieren had dus geen impact op het gewicht van de deelnemers

‘Niet minder eieren in gezond voedingspatroon’

Fuller concludeerde dat, ondanks de verschillende adviezen over eierconsumptie voor diabetespatiënten, mensen niet minder eieren hoeven eten als ze verder een gezond voedingspatroon aanhouden. Fuller: “Dit wil zeggen: vervang verzadigde vetten zoals boter door enkelvoudig of meervoudig onverzadigde vetten, zoals avocado en olijfolie.”

Volgens Fuller zijn de onderzoeksresultaten niet alleen belangrijk voor de gezondheid van patiënten met diabetes, maar ook voor de bevolking in het algemeen. “Eieren zijn een bron van proteïnen en nutriënten die de algehele gezondheid kunnen ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het reguleren van de inname van vet en koolhydraten, hartgezondheid, gezonden bloedvaten en gezonde zwangerschappen.”

Geen invloed op cholesterol diabetespatiënten

“Eieren zijn rijk aan cholesterol en mensen met diabetes type 2 hebben vaak hogere concentraties van het ‘slechte’ LDL-cholesterol”, gaat Fuller verder. “Ons onderzoek ondersteunt reeds bestaand onderzoek dat de consumptie van eieren weinig effect heeft op de cholesterolwaarden in het bloed.”

Kortom, mensen met diabetes kunnen met een gerust hart 12 eieren per week eten. Een gezond voedingspatroon is hierbij wel belangrijk. Op zoek naar een lekker recept met eieren? Klik hier.