fbpx
 

Helpen eieren bij afvallen?

Eieren zijn niet alleen heel erg gezond, maar ze helpen ook bij gewichtsverlies. Ze zijn rijk aan eiwitten, maar bevatten juist weinig calorieën en stimuleren de stofwisseling. Hoe kan je eieren gebruiken om gewicht te verliezen? We zochten het voor je uit!

 1. Eieren zijn voedzaam, bevatten weinig calorieën en zijn rijk aan eiwitten

Een groot hardgekookt ei bevat 78 calorieën en verschillende belangrijke voedingsstoffen. De eenvoudigste manier om af te vallen, is om de hoeveelheid calorieën die je inneemt te beperken. Het toevoegen van eieren aan jouw dieet helpt daarbij. Een lunch of diner van twee hardgekookte eieren en een kop gemengde groenten bevat bijvoorbeeld slechts 274 calorieën. Het koken van eieren met olie of boter verhoogt echter jouw calorie-inname en het vetgehalte van het gerecht.

2. Eieren zijn rijk aan eiwitten en geven verzadiging

Eiwit vult enorm. Het is daardoor voedzaam en draagt indirect bij aan gewichtsverlies. Ei is een goede eitwitbron, want een groot ei levert ongeveer 6 gram op. Een gemiddelde man heeft ongeveer 56g eiwit per dag nodig. Twee grote eieren per dag zijn dus goed voor meer dan 20% aan eiwitbehoeften. Sommige onderzoek wijzen uit dat een eiwitrijk-ontbijt de verzadiging van een persoon verhoogt, door het gevoel van volheid. Een dergelijk ontbijt zou tevens moeten leiden tot minder calorie-inname gedurende de dag, omdat je minder snel trek krijgt.

3. Eieren kunnen de stofwisseling stimuleren

Jouw stofwisseling speelt een grote rol bij gewichtsverlies. Het lichaam moet namelijk extra calorieën verbruiken om voedingsstoffen in voedsel te verteren en te verwerken. Koolhydraten en vetten stimuleren stofwisseling, maar in mindere mate dan eiwitten. 

Samengevat:

Eieren behoren tot een calorie-arme voedselgroep: een ei is rijk aan eiwitten en andere voedingsstoffen. Het eten van eieren ondersteunt gewichtsverlies, vooral als iemand deze verwerkt in een caloriebeperkt dieet. De stofwisseling verbetert en de gevoelens van volheid worden vergroot. Het eten van een op eieren gebaseerd ontbijt, kan je ervan weerhouden extra calorieën te consumeren gedurende de dag. Om gewichtsverlies te bevorderen, vermijd dan het bereiden van eieren met te veel vet, zoals boter of olie. Kies vaker voor een gekookt eitje!

Kijk hier voor lekkere én gezonde ei-recepten.