In welke diëten passen eieren perfect?

Een ei staat bekend als gezonde, caloriearme en voedzame toevoeging aan jouw voedingspatroon. Wil je gewicht verliezen? Dan zet je eieren gewoon vaker op het menu. Deze drie diëten schrijven eieren voor om je te helpen afvallen op een gezonde manier. In welke diëten passen eieren perfect?

Waarom passen eieren in veel diëten?

Eén ei van 50 gram bevat zo’n 78 calorieën, 25 mg calcium, 86 mg fosfor en 63 mg kalium. Bovendien bevat een ei maar liefst 12 verschillende vitamines. Zo word je van een ei dus niet dik, maar wel gezond. Mooi toch? Lees hier precies wat er in een ei zit.

Dieet 1: Koolhydraatarm dieet

Eieren vormen de basis van een eiwitdieet en koolhydraatarm dieet. Eieren zijn een bron van eiwitten en zeer geschikt om heerlijke koolhydraatarme recepten van te maken. Een koolhydraatarm dieet wordt door veel voedingsdeskundigen gezien als een nieuw eetpatroon. Dé manier om een gezond voedingspatroon te introduceren én ‘healthy’ te blijven eten.

In een koolhydraatarm dieet vermijd je suikers, zetmeel en granen, alcohol en vaak ook vezelrijk fruit. Wat mag je wél eten? Groenten, yoghurt of kwart, kruiden, specerijen, noten, zaden, pitten, eieren, vis, vlees en vleesvervangers. In dit artikel wordt koolhydraatarm eten verder uitgelegd.

Dieet 2: Pioppi-dieet

Eieren spelen een grote rol in het Pioppi-dieet. Als je het dieet strikt volgt, eet je minstens 10 eieren per week. Dat betekent dat je meerdere malen per week geniet van een omelet of ander eiergerecht als ontbijt of lunchgerecht. De Pioppi dieetprincipes omvatten:

  • Streef naar wekelijkse vis- en eierquotas. Vette vis zoals zalm en sardines moeten minstens drie keer per week op je bord liggen en je mag minstens 10 eieren per week eten.
  • De auteurs vragen je om alle toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten, zoals rijst, brood, pasta en aardappelen uit je voedingspatroon te schrappen. Je mag ook niet vals spelen met een natuurlijke zoetstof als honing.
  • Streef elke dag naar vijf tot zeven porties fruit en groenten, met minstens vijf porties suikerarm fruit.
  • Olijfolie is een belangrijke hoeksteen van het Pioppi dieet.
  • Je mag elke dag genieten van een glas wijn en 30 gram pure chocolade.

 

Dieet 3: Het Paleodieet of oerdieet

Onze voorouders in de steentijd hielden zich aan een ander voedingspatroon dan dat we vandaag de dag doen. Het dieet van de oermens was in sommige opzichten een stuk gezonder: in ons huidige dieet zijn veel meer koolhydraten, suikers en minder omega-3 vetten opgenomen. De basis van het oerdieet bestaat voornamelijk uit groente, fruit, natuurlijke vetten, veel dierlijke eiwitten en relatief weinig koolhydraten en suiker. Het is in theorie erg simpel om dit dieetplan te volgen: stop met het eten van bewerkt voedsel: eten uit pakjes en zakjes.

Dit dieet helpt mensen meer energie te krijgen en af te vallen. Eieren spelen een grote rol in het Paleodieet of oerdieet. Lees hier meer over het Paleodieet of oerdieet.

Disclaimer: is een dieet op basis van veel eieren wel gezond?

Er zijn talloze weekplannen, recepten en voorbeelden van diëten online te vinden. De diëten die we in dit artikel behandelen, worden soms door voedselexperts en professoren in twijfel getrokken. Raadpleeg dus altijd een deskundige om er zeker van te zijn of het gekozen dieetplan wel bij jouw levensstijl past! Wel is bewezen dat een ei per dag het risico op hart- en vaatziekten verlaagd.