Eieren en cholesterol

Eieren en cholesterol: wat is waar?

Veel Nederlanders zijn opgegroeid met het advies om maximaal twee tot drie eieren per week te eten, omdat meer dan dat het cholesterolgehalte in je bloed te veel zou verhogen. Dat leidt weer tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dit advies is echter na tientallen jaren onderzoek absoluut ingehaald: een ei per dag heeft weinig tot geen invloed op het cholesterolgehalte in je bloed. De invloed van het eten van te veel verzadigd vet is groter.

Een ei is rijk aan cholesterol: één groot ei bevat zo’n 180 gram. Uit onderzoek blijkt dat er ook veel andere voedingsstoffen in eieren zitten zoals luteïne (goed voor je ogen), vitamine A, B en D en choline (goed voor je hersens en zenuwen). Cholesterol is een stofje dat in grotere hoeveelheden niet goed voor je is. Men heeft lang gedacht dat het beter was cholesterol in je eetpatroon tot een minimum te beperken om zo hart- en vaatziekten te voorkomen. Die gedachte klopt alleen niet helemaal meer. Hoe zit het?

Cholesterol, hoe zit het nou?

Om te snappen hoe cholesterol in het lichaam zijn werk doet, moet je eerst weten wat cholesterol nou eigenlijk is. De lever maakt cholesterol, een vetachtige stof, voornamelijk uit de verzadigde en transvetten die we via ons eten binnenkrijgen. De lever produceert in de regel precies genoeg. We hebben cholesterol nodig als bouwstof voor cellen en hormonen. Cholesterol kan ook komen uit voeding die er rijk aan is, zoals eieren.

Het is echter niet zo dat het eten van voeding die rijk is aan cholesterol ook zorgt voor een hoger cholesterolgehalte in het bloed. Immers, je lever maakt het grootste deel van het cholesterol in je lichaam zelf aan en breekt af wat niet nodig is.

Slecht en goed cholesterol

Cholesterol is altijd dezelfde, vetachtige stof, zo staat op de site van de Hartstichting. Eromheen zit een eiwitlaagje, dat zorgt voor het vervoer van cholesterol door het lichaam. De twee belangrijkste eiwit-cholesteroldeeltjes zijn LDL (‘slecht’ cholesterol) en HDL (‘goed’ cholesterol’).

LDL

LDL (low density lipoproteïne) vervoert cholesterol van de lever naar de rest van je lichaam. LDL-verbindingen kunnen zich vastzetten in de binnenwand van bloedvaten, waar ze blijven plakken aan beschadigingen van de vaatwanden. Deze beschadigingen kunnen het gevolg zijn van roken, een verhoogde bloeddruk of ouderdom. De bloedvaten slibben daardoor langzaam dicht, waardoor het bloed er steeds moeilijker doorheen kan stromen. Dit staat bekend als slagaderverkalking. Een hoog LDL bevordert het ontstaan van slagaderverkalking en dus het risico op hart-en vaatziekte. LDL wordt daarom ook wel slecht cholesterol genoemd. (bron: Hartstichting). Het LDL-cholesterol stijgt als je te veel verzadigde vetten binnenkrijgt, zoals vet vlees, room en patat.

HDL

HDL (high density lipoproteïne) zorgt voor transport van cholesterol vanuit het bloed naar de lever. De lever zorgt er vervolgens voor dat het cholesterol wordt afgebroken en het lichaam verlaat via de ontlasting. Hoe hoger het HDL-cholesterol, hoe beter de afvoer van overtollig cholesterol naar de lever. Door de afvoer van cholesterol, beschermt HDL het lichaam tegen hart- en vaatziekten. Het wordt daarom goed cholesterol genoemd. (bron: hartstichting). De inname van onverzadigde vetten, bijvoorbeeld die uit vette vis, zorgen voor een toename van HDL en dus een verlaagd risico op hart-en vaatziekte.

Cholesterol in eieren

Eieren bevatten in vergelijking met andere bronnen van cholesterol heel weinig verzadigde vetten. Een ei bevat juist veel onverzadigde vetten, die helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Wanneer je in jouw dieet andere bronnen van cholesterol zoals vet vlees, vette vleeswaren en volvette zuivelproducten worden beperkt, kun je gerust een eitje meer eten.

Conclusie

Feit: eieren zijn rijk aan cholesterol. Het effect van eierconsumptie op het cholesterolgehalte in je bloed is echter minimaal. Het effect van te veel verzadigd vet op je cholesterolgehalte is groter. Het beperken van de consumptie van verzadigd vet is dan ook het belangrijkste advies als het gaat om het voorkomen van een te hoog cholesterolgehalte in het bloed. Je eitje eten op volkorenbrood met een lekker tomaatje erbij is vanzelfsprekend beter dan met een dikke plak ham, kaas of gebakken aardappels.

 

Eieren en cholesterol