fbpx
 

Eieren als sportvoeding: wat zijn de voordelen?

Tijdens het sporten verbrand je vaak flink wat energie. Het is daarom verstandig om jouw eetpatroon aan te passen aan jóuw sportritme. Eieren zijn een goedkope en veilig bron aan vitamines en mineralen. Ze passen daarom goed in jouw sportdieet. Welke voordelen hebben eieren voor sporters?

Eiwitten in sportvoeding

Eiwitten dragen bij aan het herstel van de spieren. De eiwitten en aminozuren in eieren vullen de kleine scheurtjes die jouw spieren oplopen bij intensief sport. Voorkom heftige spierpijn en eet voor en na het sporten een lekker eitje.

Vitamine B

Eieren zijn een geweldige bron aan vitamine B1, B2, B6 en B12. Tevens bevatten eieren veel choline. Deze essentiële voedingsstof wordt door veel sporters gebruikt om vermoeidheid bij duursporten uit te stellen. Ook draagt choline bij aan een verbetering van de sportmentaliteit en een beter geheugen. Zelf maken we in beperkte mate choline aan, dus het eten van eitjes helpt bij aanvullen hiervan.

Cooling-down met een ei

Eieren bevatten magnesium. Dit mineraal zorgt na een intensieve sportsessie voor ontspanning van jouw spieren tijdens cooling-down. Tevens draagt magnesium bij aan het verminderen van stress en draagt het bij aan ontspanning, ook na een lekkere sportavond.

Lees hier meer over waarom eieren en sporten een goede combinatie is.