Hoeveel eieren passen in een gezond en gevarieerd dieet?

Eieren vogelgriep

Hoeveel eieren passen in een gezond en gevarieerd dieet?

Goed nieuws voor eierliefhebbers! In een gezond dieet past elke dag een ei. Eieren hebben de reputatie dat de dooiers van kippeneieren veel cholesterol zouden bevatten. Toch blijkt het eten van één ei per dag geen hoge(re) stijging van het cholesterolgehalte te veroorzaken.

Uit een onderzoek, dat is gehouden onder 400.000 testpersonen, blijkt dat deelnemers die gemiddeld één ei per dag aten minder risico liepen op hart- en vaatziekten. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in het magazine Heart: het bleek dat deelnemers die gemiddeld een ei per dag aten, 26% minder risico liepen op een hemorragische (koorts veroorzaakt door een virus) beroerte en 28% minder risico liepen om hieraan te overlijden. Tevens nam het risico op het overlijden aan een hart- of vaatziekte af met 18%. Het risico op coronaire hartziekten liep met 12% terug bij de deelnemers die 5.32 eieren per week aten. Deze percentages zijn in vergelijking met mensen die gemiddeld 2 eieren per week aten.

Een gezond en gevarieerd dieet (mét elke dag een ei)

Een belangrijk onderdeel van een gezond dieet is variatie. Het is dus van belang dat verschillende producten in jouw voedingspatroon vitamines, mineralen en gezonde vetten bevatten. Het dagelijks eten van een ei is een eenvoudige, gemakkelijke en betaalbare manier om vitaminen en mineralen binnen te krijgen en geldt als mooie aanvulling op een gevarieerde maaltijd. Heb je dus dagelijks zin in een eitje? Prima, kies er eens wat vaker voor om de eieren te koken en voeg weinig zout toe. Kies je voor roerei, gebruik dan magere melk in plaats van room.

Jouw gezondheid

Lange tijd werden eieren beschouwd als een ongezonde voedingsbron. Al tientallen jaren wordt aangeraden om de consumptie van eieren of op zijn minst van eierdooiers te beperken. Een middelgroot ei bevat 186 mg cholesterol, dat is 62% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het feit dat de dooier van een ei een hoog cholesterolgehalte bevat, is de reden voor het imagoprobleem van het ei. Er werd aanvankelijk gedacht dat het consumeren van cholesterol uit eieren de niveaus van cholesterol in het lichaam aanzienlijk zouden verhogen, maar dat is niet het geval bij het eten van één ei per dag. Bovendien bevatten eieren in vergelijking met andere bronnen van cholesterol heel weinig verzadigde vetten. Een ei bevat juist veel onverzadigde vetten, die helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.

De gezondheidsvoordelen van eieren

Laten we vooral niet vergeten dat eieren juist boordevol voedingsstoffen zitten. Er zijn vele voordelen gekoppeld aan de voedingswaarde van een ei:

  • Ze bevatten veel antioxidanten die het risico op oogziekten zoals maculaire degeneratie (netvliesveroudering) en staar verminderen.
  • Ze leveren kleine hoeveelheden andere belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, zink en vitaminen D.
  • Eieren bevatten veel choline, een essentiële voedingsstof die meestal wordt ingedeeld bij het vitamine B-complex en de hersenfunctie, leverfunctie en het hart- en vaatsysteem ondersteunt.
  • Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten die een verhoogde spiermassa en een betere botgezondheid bevorderen.
  • Studies tonen aan dat eieren ervoor zorgen dat je sneller vol zit en je dus helpen af te vallen.
  • Bovendien zijn eieren lekker en ongelooflijk gemakkelijk te bereiden.

Benieuwd naar meer eierfeitjes? Wij hebben hier 18 facts op een rijtje gezet!