Eieren zijn gezond

Passen eieren in het Pioppi dieet?

Het boek ‘Het Pioppi dieet’ staat nu al weken bovenaan de bestsellerlijst en er zijn meer dan 50.000 exemplaren van het boek verkocht in Nederland. Zijn eieren toegestaan in het Pioppi dieet en hoe verschilt dit van de meeste mediterrane eetplannen? We zochten voor je uit op welke manier eieren binnen het dieet passen.

Cardioloog Dr. Aseem Malhotra en Donal O’Neill, maker van films als ‘Run on Fat’ en ‘Cereal Killers’, zijn de auteurs van het boek ‘Het Pioppi dieet’. Het Pioppi dieet wordt gepresenteerd als een 21-dagen lifestyleplan met aanpassingen in je voedselpatroon in combinatie met een actieve levensstijl en voldoende slaap. Je wordt ook geadviseerd om wekelijks 24 uur te vasten.

Gebaseerd op de levensstijl van de inwoners van het Italiaanse Pioppi

We lezen op de achterkant van het boek over een gezonde levensstijl gebaseerd op de inwoners van een Italiaans dorp: ‘In het piepkleine Italiaanse dorp Pioppi leven de mensen eenvoudig, maar ook lang en gezond. Er is geen sportschool, geen supermarkt. Het eten is er verrukkelijk en ze genieten elke avond van een glas wijn.’

Hierop is de Pioppi-levensstijl gebaseerd. Je hoeft geen ‘nee’ te zeggen tegen lekker eten en je hoeft er ook geen uren voor te sporten. In drie weken zal het Pioppi dieet je helpen om simpele, haalbare en blijvende veranderingen door te voeren in je eet-, slaap- en beweegpatroon.’

Pioppi in Nederland

In Nederland maakten kijkers van het televisieprogramma ‘Dokters van Morgen’ kennis met het Pioppi dieet in oktober 2018. Antoinette Hertsenberg deed in dit programma met drie kandidaten onderzoek naar het Pioppi dieet. Eén kandidaat had obesitas, een ander diabetes type 2 en de derde hartproblemen. Je kunt de uitzending hier terugkijken.

Eieren in het Pioppi dieet

Eieren spelen een grote rol in dit dieet. Als je het dieet strikt volgt, eet je minstens 10 eieren per week. Dat betekent dat je meerdere malen per week geniet je van een omelet of ander eiergerecht als ontbijt of lunchgerecht. De Pioppi dieetprincipes omvatten:

  • Streef naar wekelijkse vis- en eierquota’s. Vette vis zoals zalm en sardines moeten minstens drie keer per week op je bord liggen en je mag minstens 10 eieren per week eten.
  • De auteurs vragen je om alle toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten, zoals rijst, brood, pasta en aardappelen uit je voedingspatroon te schrappen. Je kunt ook niet vals spelen met een natuurlijke zoetstof als honing. Dat is verboden.
  • Streef elke dag naar vijf tot zeven porties fruit en groenten, met minstens vijf porties suikerarm fruit.
  • Olijfolie is een belangrijke hoeksteen van het Pioppi dieet. In tegenstelling tot het mediterrane dieet moedigt het Pioppi dieet je aan om kokosolie te eten, iets wat de mensen in Pioppi niet doen.
  • Je mag elke dag genieten van een glas wijn en 30 gram pure chocolade.

Disclaimer: is het wel gezond?

Er zijn talloze weekplannen, recepten en voorbeelden van het Pioppi dieet online te vinden, zoals hier of hier. Maar het dieet wordt ook door verschillende wetenschappers, voedselexperts en professoren in twijfel getrokken. Lees of leen het boek en ontdek zelf of het bij jouw levensstijl past!