fbpx
 

Is het gevaarlijk om rauwe eieren te eten?

Ken je die teleurstelling wanneer je een eitje tikt en erachter komt dat je de eieren net iets te voorbarig uit de pan hebt gehaald? Het gevolg: niet alleen een lopende dooier, maar ook zacht en waterig eiwit. Is het verstandig om rauwe eieren te eten? We zochten het voor je uit.  

Veel mensen eten rauwe eieren of zacht gekookte eieren. Zonder het je te realiseren, zou het zomaar kunnen dat jij ook vaker rauwe eieren eet dan je denkt. Rauwe eieren worden namelijk gebruikt bij het maken van o.a. mayonaise, chocolademousse en tiramisu. Het is dus zeker niet schadelijk om rauwe eieren te eten! Sporters zweren zelfs bij het eten van rauwe eieren om zo extra proteïnen binnen te krijgen.

De kans op een samonella-besmetting is klein voor gezonde volwassenen

De kans dat het eten van een rauw ei schadelijk is voor de gezondheid is 1 op de 3000 tot 5000. Het is alleen schadelijk wanneer het ei besmet is geraakt met de salmonellabacterie. Mocht je toch nog twijfelen, bedenk dan dat als een ei al besmet is de bacterie zich hoogstwaarschijnlijk aan de buitenkant op de schil bevindt. De salmonella-bacterie sterft bij verhitting boven de 70 graden, op die manier vermijd je meteen het risico op besmetting.

Hoe raakt een ei besmet? De kip waaruit het ei komt moet de bacterie bij zich dragen. Ook kan het gebeuren wanneer een ei aan het bederven is of bereid wordt in een onhygiënische omgeving. Het Voedingscentrum geeft aan dat een besmetting klachten kan geven zoals diarree, buikpijn en koorts. Hoe ziek iemand wordt, hangt af van de hoeveelheid salmonella, de soort salmonella en de weerstand van de persoon. De risicogroepen zijn kinderen onder de 5 jaar, zwangeren en ouderen met een verzwakte weerstand. Hen wordt sterk afgeraden rauwe eieren te eten.

Rauwe eieren in voedsel

Kortom wees niet bang, experimenteer en geniet van de vele gezonde voordelen van het rauwe ei. Op de website Furrow.nl vind je een heerlijk recept voor een smoothie met rauwe eieren. De cysteïne in rauwe eieren zorgt ervoor dat je sneller herstelt na een avondje stappen én ondersteunt ook de aanmaak van collageen.

Toch geen fan van rauwe eieren? Een rauw ei is ongeveer net zo gezond als een ei dat bereid is: het verlies aan vitamine en proteïne wanneer je een ei kookt is verwaarloosbaar.




Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/ovoned/public_html/wp-includes/functions.php on line 3786