Vitamines in eieren

Welke vitamines bevat een ei?

Een ei is lekker, veelzijdig en goedkoop. Bovendien heel gezond. Wat maakt dit simpele voedingsproduct zo’n superfood? Welke vitamines zitten verstopt onder de eierschaal?

Ei is vitaminerijk, zoutarm en bevat geen suikers. Ons lichaam heeft vitaminen nodig en een eitje bij het ontbijt zorgt voor een behoorlijke vitamineshot in de ochtend. Van vitamine A voor een betere en afweersysteem tot aan vitamine K voor een goede bloedstolling. Een goede stofwisseling zorgt voor verbranding van koolhydraten, vitamine B2 helpt daarbij. Een stevig gebit en sterkte tanden: vitamine D zorgt ervoor. Vitamine E draagt bij aan een betere stofwisseling in de cel, beschermt bloedvaten en organen en werkt als antioxidant. Wie had dat gedacht: al die vitamines in zo’n klein product!

Gezonde voedingsstoffen in een ei

Eieren geven niet alleen een vitamine-boost, maar bevatten nog meer gezonde voedingsstoffen. Bijvoorbeeld eiwitten met gemiddeld 6 gram aan proteïnen. Of aminozuren: maar liefst 18 verschillende aminozuren waarvan er negen onmisbaar zijn. Deze negen aminozuren worden namelijk niet door het lichaam aangemaakt en moeten we daarom via voeding binnenkrijgen. Wat te denken van mineralen? Twee rauwe dooiers leveren maar liefst 35% van de dagelijkse hoeveelheid aan selenium – een spoorelement dat ook als antioxidant functioneert – op.

Cholesterol

Laten we ook meteen afscheid nemen van het idee dat eieren slecht zouden zijn voor de cholesterol. Het eten van een ei heeft geen tot nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte. In producten met verzadigde vetten zitten veel ‘Low Density Lipoproteïnen’ (LDL), wat ook wel ‘slechte cholesterol’ genoemd wordt. Zit er te veel LDL in je lichaam vergroot dit de kans op hart- en vaatziekten. In een ei zitten juist onverzadigde vetten.

Een eitje is dus niet alleen hartstikke lekker, maar mag met recht superfood genoemd worden!