Eierschalen

Wat is gezonder: een gekookt of een gebakken ei?

Eieren zijn supergezond door de vele mineralen, gezonde vetten en vitamines. De bereidingswijze van een ei heeft invloed op de voedingswaarde van een ei. Kies jij voor een gebakken of een gekookt eitje: wat is het verschil? Wij zochten het voor je uit!

Eieren passen perfect in een gezond voedingspatroon, ook als je op je lijn let. Als je een koolhydraat-arm dieet volgt, is een ei extra interessant. De vitaminebommetjes bevatten vrijwel geen koolhydraten, maar wel veel hoogwaardige eiwitten, mineralen en vitamines.

Calorieën & vetten

Het aantal calorieën verandert wanneer je ervoor kiest om een eitje te bakken in plaats van te koken. Bij het koken van een ei gebruik je enkel water, maar bij het bakken van een ei heb je een klein beetje boter of olie nodig. Dit verklaart het verschil in het aantal calorieën tussen het koken en bakken van eitje.


Gebakken ei Gekookt ei
132 kcal 77 kcal
17,6 vet waarvan 5,6 gram verzadigd 8,8 vet waarvan 2,9 gram verzadigd

Bij een gemiddeld ei van 60 gram bevat een gebakken ei ongeveer 132 kcal, terwijl dat bij een gekookt ei slechts 77 kcal is. Daarnaast bevat en gebakken ei ongeveer twee keer zoveel vet als een gekookt ei. In een gebakken eitje zit 17,6 gram vet waarvan 5,6 gram verzadigd en in een gekookt ei 8,8 gram vet waarvan 2,9 gram verzadigd vet. Wil je hier meer over weten? Op de website NEVO-online – het Nederlands Voedingstoffenbestand – vind je alle informatie over voedingswaarden van voedingsmiddelen, ook gebakken of gekookte eieren.

De juiste keuze

De bereidingswijze van een ei maakt het verschil in het aantal calorieën dat je inneemt. Het bakmiddel zorgt er deels voor of een gebakken ei gezond of ongezond is. Heb je toch zin in een omelet, gebakken ei of roerei? Kies dan voor natuurlijke bakmiddel-producten als olijfolie, kokosolie of roomboter in plaats van margarine, bak- of braadproducten of halvarine. Vind je het lekker om spek of bacon, kaas of gekookte ham toe te voegen? Kies dan de volgende keer voor een slankere variant, zoals magere ham, tomaat, ui of groente.

 

Nieuwsgierig geworden naar lekkere recepten van gekookte of gebakken eitjes? Kijk hier!