Zijn eieren goed voor je humeur?

Word jij ook weleens blij van lekker en gezond eten? Een verse, gezonde maaltijd is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor de geest. Bepaalde voedingsstoffen in jouw maaltijd hebben namelijk effect op je humeur. Laat eitjes nu bij uitstek dé bouwstoffen bevatten die jou een goede bui bezorgen. Hoe werkt dit precies?

We weten dat er een belangrijk verband bestaat tussen voeding en geestelijke gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan bepaalde voedingsstoffen psychische stoornissen kan veroorzaken. Daarnaast zijn er bepaalde voedingsstoffen die de goede balans in je hersenen bevorderen, waardoor je je beter voelt. Welke bouwstoffen zitten in een ei die ons zo gelukkig maken?

Bestrijd depressies met biotine

In eieren zitten veel vitamines en mineralen. Een ei bevat bijvoorbeeld biotine, ook wel bekend als vitamine B8. Deze vitamine houdt huid en haar gezond en vermindert de kans op een depressief gevoel. In één ei zit ongeveer 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid biotine!

Zenuwachtig of geprikkeld? Vitamines B1 & B6

Een eitje bevat niet alleen vitamine B8, maar ook de vitamines B1, B2, B6 en B11. Voldoende vitamine B1, ook wel bekend als thiamine of aneurine, vermindert concentratieproblemen en geheugenverlies. Vitamine B6, ook wel pyridoxine, zorgt ervoor dat we minder zenuwachtig en geprikkeld zijn.

Meer energie? Vitamine D

Niet alleen de zon, maar ook een lekker eitje bevat vitamine D. Deze vitamines stimuleren het energieniveau. Meer energie vermindert de kans op een slecht humeur!

Minder stress? Vitamine E

Minder stress en angst? Een eitje bevat vitamine E wat er voor zorgt dat je meer zuurstof naar je hersenen brengt: dat is erg belangrijk bij het verminderen van stress en angst.

Zink en magnesium tegen spanning

Magnesium is belangrijk voor jouw botten en spieren, maar het heeft ook een grote impact op de overdracht van zenuwprikkels. De mineralen zink en magnesium – waar een ei voldoende van bevat – kunnen gevoelens van angst en spanning verminderen.

Een ei voor een goede bui?

Voor mensen met chronische klachten op het gebied van hun gemoedstoestand of psychische gezondheid is een ei natuurlijk geen medicijn. Eieren kunnen antidepressiva, therapie of specialistische hulp niet vervangen. Maar voel je je soms futloos, neerslachtig of humeurig? Een eitje kan wél bijdragen aan een goed humeur, dus tik eens wat vaker een eitje!